CDI / ECU
Filteren
Artikelen/pagina:
Sorteren op:
Weergave:
Artikelen gevonden: 193
Wat is een CDI?
Een CDI ontsteking, ook bekend als condensatorontladerontsteking, regelt elektronisch het ontstekingstijdstip van de bougie, deze start de verbranding van brandstof in de cilinder. De voor de ontsteking benodigde energie wordt opgeslagen in de condensator van de CDI en via de bobine omgezet in de hoogspanning die nodig is voor de bougievonk.
Voordelen van de CDI-ontstekingsunit
In vergelijking met conventionele bobineontstekingen genereren CDI's een aanzienlijk sterkere ontstekingsfunctie.
Bovendien heeft dit type ontsteking geen andere slijtdelen, zoals contactpunten, nodig, wat de CDI-ontstekingseenheid een onderhoudsvrije en slijtagearme optie maakt als het om ontsteking gaat.
Het afstellen van het ontstekingstijdstip is vooral belangrijk voor hoogwaardige scooters. Ongeregeldheden kunnen optreden in het hoge toerentalbereik, zoals bij een 2-taktmotor, en het effect hiervan is nog groter bij hoge motorprestaties. Om de brandstof bij een hoog toerental optimaal te laten doorbranden wordt het ontstekingstijdstip vervroegd (voorontsteking). Bij 4-taktmotoren daarentegen moet eerder worden vervroegd naarmate het motortoerental stijgt. Daarom kunnen dynamische CDI's op 2-takt en 4-takt scooters niet worden uitgewisseld, terwijl statische CDI-ontstekingsunits vaak op beide typen motoren kunnen werken.
De motorregeleenheid (ECU) is geschikt voor voertuigen met injectietechnologie
De ECU werkt als een centrale computer en verwerkt binnenkomende signalen van verschillende sensoren.
Deze regeleenheid stuurt de nodige commando's naar het ontstekings- en/of injectiesysteem en stuurt zo de gehele motor aan.
De CDI kan gebruikt worden als begrenzer, maar ook als tuning onderdeel
Omdat het mogelijk is een CDI vanaf een bepaalde snelheid of toerental geen elektrische puls meer door te laten geven kan een CDI als snelheidsbegrenzer worden gebruikt om zodoende de betreffende scooter aan de geldende homologatieeisen te laten voldoen. Hierbij wordt over het algemeen onderscheid gemaakt tussen 45 km/u of 25 km/u. Als een begrensde CDI wordt vervangen door een onbegrensd/open exemplaar, kan de motor op zijn beurt zijn werkelijke motorprestaties leveren. Het gebruik van een open CDI maakt de scooter niet alleen sneller, maar ook andere tuning-onderdelen zoals uitlaatsystemen of getunede cilinders ontwikkelen hun prestaties beter bij hoge snelheden. LET OP! Dit is officieel niet toegestaan voor gebruik op de openbare weg. Daarnaast is het vaak nodig om naast de CDI meerdere motoronderdelen aan te passen.
Gebruik het voertuigfilter om de juiste CDI of ECU voor jouw scooter te kiezen
Om de juiste CDI of ECU voor jouw tweewieler te vinden, kan je de site met onze voertuigfilter filteren op het juiste merk, model en type. Originele onderdelen en mogelijke alternatieven worden hier weergegeven.